Saturday, February 16, 2013

Nafas Baru..

Assalamu'alaikum kepada pembaca sekalian, 

Lama sungguh saya tidak update blog. Bukannya takda masa tapi lebih utamakan perkara lain dari meng-update blog. Rugi pulak bila pikir2kan.. walhal kita boleh kongsikan banyak perkara bermanfaat bersama. 

Tahun 2013 ini rasanya bagaikan nafas baru kepada saya untuk menjadi seorang yang lebih matang dan lebih bertenang berbanding sebelum ini. Pengalaman hidup yang tak seberapa tetapi sangat berharga dari sehari ke sehari.. sebagai ibu, isteri, anak, pekerja, kawan, menantu, ipar, kakak, sepupu dan segala pangkat yang diberi secara otomatik atau manual hehe.. 

Sesungguhnya pengalaman adalah guru yang sangat baik. Samada pengalaman sendiri atau melihat/mendengar pengalamn orang lain, akan membawa pengajaran kepada kita ~andai kita mahu memikirkan dan mahu mengambil iktibar. 

Ingatlah wahai diriku dan teman2 sekalian.. apa juga yang berlaku.. ujian2 yang melanda atau kenikmatan yang dikecapi semuanya adalah TANDA Kasih sayang Allah kepada kita. Allah hanya mahu kita kembali kepadaNya.. di waktu kita dilalaikan dengan "keindahan" dunia yang plastik ini, namun sungguh memukau.. Allah akan "jentik" kita utk memperingati kita bahwa dunia ini bukanlah sebenarnya tempat kita. 

Kita sebenarnya sedang berjalan menuju ke kampung abadi.. asal usul kita dari syurga.. kampung akhirat. namun, adakah kita berjaya kembali kpd kampung asal usul "Ibu Bapa" kita (Adam a.s & Hawa) di Syurga?? ataukah kita tersalah jalan kerana sengaja membelok haluan menuju jalan lain yang hati kita suka sebab nampak cantik, selesa.. terpukau indah memukau?? (walhal sebenarnya kita diperdaya oleh dunia yang ibarat bangkai ini? 

Dan jika kita telah sedar dan tahu kita berada di jalan yang benar.. adakah kita hanya melihat sahaja jiran tetangga, kawan2, kita yang melalui perimpangan yang salah terus2an berada dijalan yang salah? tidakkah kita mahu mereka juga selamat seperti kita? adakah kita hanya pentingkan diri sendiri? Kalau kita tidak mampu dengan tulang empat kerat ini untuk melakukan sesuatu.. tidak mampukah kita berdoa dengan sekeping hati yang ada ini untuk kebaikan saudara2 kita?? Tega sungguh kita! atau lena sungguh "tidur" kita.

Disebabkan sikap pentingkan diri sendiri/ tidak pedulikan orang lain.. kita biarkan sahaja mereka terus2an tersalah dan tersesat.

Allah pasti akan "menjentik" kita supaya kita tersedar dari lamunan.. kalau kita masih tidak mencariNya.. Allah akan jentik lagi , lagi dan lagi.. sehinggalah kita benar2 mendekatiNya.. itulah antara tanda kasih sayang Allah.. 

Wahai Tuhan yang Maha Penyayang betapa luasNya RahmatMu dan tingginya kasih sayangMu tidak terbanding dengan apa jua pun kasih sayang yang ada di alam jagat ini... 

Ampunkan aku atas dosa2ku.. kebodohan dan keangkuhanku sendiri. Mempertikaikan itu dan ini, walhal siapa Tuan dan siapa hamba? Layakkah seorang hamba yang hina mempersoalkan Tuannya? Padahal ia tahu Tuannya itu hanya mahukan yang terbaik utk dirinya sebagai hamba supaya selamat sejahtera??

Benarlah hamba ini bodoh dan angkuh.  aku hamba berdosa.. ampunkan HambaMu ini yaAllah..

~LA-ILA HA-ILLA ANTA SUBHA NAKA INNI KUNTU MINAZZOLIMIN..

No comments: